8 tips til hvordan du kan styrke samholdet i bedriften

10. apr 2019 skrev Pernille Balslev dette innlegget i

6 minutter lesetid

8 tips til hvordan du kan styrke samholdet i bedriften

Det er bevist at medarbeidere som trives på jobb, og som opplever at de gjør noe meningsfullt, både presterer bedre og har mindre sykefravær. Ikke minst er det viktig for å beholde de største talentene – og tiltrekke nye.


Heldigvis finnes det mange måter du kan engasjere og tilrettelegge for bedre samarbeid mellom dine medarbeidere slik at dere blir én sammensveiset gjeng.


Her kommer noen kreative forslag til hvordan du best styrker samholdet internt på avdelingen, eller i bedriften

 

1) Ha interne grupper på sosiale medier eller bruk intranettet til å bli bedre kjent

Det å sette opp et eget sted hvor alle kan dele litt kort informasjon om seg selv, for eksempel et intranett eller et kommunikasjonsverktøy som Slack, vil hjelpe til med å skape en tilhørighet som vil fortsette å utvikles over tid.


Kanskje er det også hyggelig å ha felles grupper på sosiale medier som Snapchat slik at dere kan sende hverandre bilder av det som skjer i hverdagen eller dele relevante faglige artikler (eller søte hundevideoer) i lukkede grupper på Facebook og LinkedIn?


2) Ha faste tidspunkt som er satt av til å gjøre noe sammen

Det behøver ikke være vanskeligere enn å gjøre det til en vane å spise lunsj sammen, ta en kaffepause eller strekke på dere i ti minutter i løpet av arbeidsdagen. Sett på litt oppløftende musikk og ta noen knebøy – eller hva med å ta en tur rundt kontorbygget slik at dere får litt frisk luft?


Slike små ting gjør at dere får en pause fra skjermen, og gjør noe sosialt sammen. Jo kortere tid dere bruker, jo lavere vil terskelen være for å delta og flere vil mest sannsynlig også ha muligheten til å bli med. Legg inn slike små aktiviteter i kalenderen slik at det blir en hyggelig vane.

shutterstock_1209568675


3) Gjør noe gøy etter arbeidstid

Team-building kan gjøres på mange måter, så hvorfor ikke forsøke å gjøre noe gøy sammen en gang i måneden? Spis middag sammen, arranger lønningspils, test ut konsepter som Fangene på Fortet eller Escape Rooms, ta en spillkveld på kontoret eller hjemme hos en av dere, eller arranger quiz-kvelder. Kun fantasien setter grenser!


4) Gjør det til en vane å feire sammen – men også feile sammen

Et prosjekt, en arbeidsoppgave eller et innsalg kan ende opp på to ulike måter: vellykket eller ikke så vellykket. Ingenting bygger samhold mer enn å dele disse øyeblikkene – uansett hvilken vei det bikker.


Sett derfor av tid til å feire når noe har gått bra, for eksempel at dere har fått inn en ny kunde eller nådd et viktig mål. Ta fram proseccoen, del ut en vinflaske til den som fortjener det mest, eller hvorfor ikke kjøpe en piñata som dere kan fylle med gullmynter laget av sjokolade?


Dersom et prosjekt ikke har gått så bra, kan dere samles for å snakke om hva dere har lært, og hvilke viktige erfaringer dere tar med dere videre. Dette møtet skal ikke brukes til å henge ut noen, men heller benyttes for å diskutere hvordan ting bør gjøres neste gang – noe som er til nytte for alle i avdelingen, på teamet eller i bedriften.

shutterstock_1099306394


5) Sett av tid til intern utvikling hvor medarbeidere kan dele erfaring og kunnskap 

Uansett om dere er en avdeling med en rekke ulike spesialister, eller om dere deler lignende erfaring og kunnskap, vil det aldri være slik at alle kan det samme. Så hvorfor ikke utnytte dette ved å lære av hverandre?


Sett opp interne opplæringer eller møter hvor medarbeiderne kan dele nyttige tips og erfaringer de har gjort. Ved å møtes for å diskutere spesifikke oppgaver, prosjekter eller fagområder blir medarbeiderne bedre kjent og får større respekt for hverandre gjennom samarbeid og relevant kunnskapsdeling.


6) Etabler mål som gjelder for hver enkelt medarbeider

For å føle tilhørighet og samhold er det viktig å kunne føle eierskap til de målene avdelingen eller bedriften skal nå. Derfor er det en god idé å enten sette spesifikke mål for hver enkelt person, eller bryte ned de overordnede målene til delmål som gjelder for et mindre antall personer eller for et spesifikt team.

shutterstock_358240694


7) Del individuelle mål og oppgaver for uken

En smart og enkel måte å bygge samhold på er ved å gjøre det til en vane at alle snakker kort om hvilke arbeidsoppgaver de jobber med og hva deres satte mål for uken er. Sett for eksempel av 30 minutter hver mandag morgen der dere forteller, lytter og kommer med konstruktive tilbakemeldinger eller råd. 


På denne måten kan alle få et innblikk i hva de andre på teamet driver med, hvilke prosjekter de er i gang med og hva slags resultater de har oppnådd. Dette åpner opp for at alle kan komme med verdifulle innspill på konkrete oppgaver eller be om forslag til fremgangsmåte eller løsning.


8) Etabler en effektiv kommunikasjonskanal

E-postkommunikasjon er langt fra dødt, men for internkommunikasjon finnes det i dag en rekke mer effektive verktøy for å stille hverandre spørsmål og dele erfaringer. Invester derfor i et chatteprogram hvor medarbeidere kan snakke sammen, be om innspill – og dele gode nyheter og spennende ting som skjer.


Pass bare på at dere lager noen retningslinjer for god kommunikasjon slik at det ikke stjeler mer tid enn det sparer.



En god måte å engasjere dine medarbeidere på og skape bedre samhold, er å ta med avdelingen eller bedriften på firmatur. Pass bare på at du følger skattereglene for firmatur dersom du vil unngå å gå på en skattesmell når du kommer hjem igjen. Last ned vår guide for å sikre at du oppfyller alle krav om blant annet faglig innhold og lengde på turen.

New call-to-action

Pernille Balslev

Pernille Balslev

Pernille jobber som innholdsansvarlig og sørger for at godt og konkret innhold blir publisert på firmaets hjemmesider og Sosiale Medier. Hun har en utdannelse i kommunikasjon med spesialisering innen PR fra Australia, og har tatt med seg en stor interesse for reise herfra. Friluftsliv står også veldig høyt på listen over fritidsaktiviteter.

Følg bloggen vår


Våre dedikerte ansatte skriver fagblogger verdt en gjennomlesning. Følg bloggen for en sniktitt på framtiden!

Andre ville også lese om


8 tips til hvordan du kan styrke samholdet i bedriften

10. apr 2019 - Pernille Balslev

8 tips til hvordan du kan styrke samholdet i bedriften

Det er bevist at medarbeidere som trives på jobb, og som opplever at de gjør noe meningsfullt, både presterer..

5 tips til deg som planlegger en messetur

05. apr 2019 - Pernille Balslev

5 tips til deg som planlegger en messetur

Å planlegge en messetur for din bedrift kan være en utfordring. Hvilke forventninger har dine kollegaer, hva..

Slik planlegger du en fin firmatur – på et fornuftig budsjett

03. apr 2019 - Pernille Balslev

Slik planlegger du en fin firmatur – på et fornuftig budsjett

Vi vet at det å planlegge en firmatur ikke alltid er gjort på en dag, derfor gir vi deg noen tips til hva du..