Den enkleste måten å holde dine medarbeidere fornøyde på, er gjennom motivasjon. Så hva kan du gjøre for å skape en mer motiverende arbeidsplass?
Rapporten Norsk jobbhelserapport 2017 viser at norske arbeidstakere mener at trivsel på jobben er viktig for at de skal ha det bra. Blant de over 2500 respondentene svarer 81% av kvinnene og 79% av mennene at jobben er avgjørende for livskvaliteten.
Men hva er det egentlig som avgjør om vi trives på jobben eller ikke? En undersøkelse gjennomført av Stamina Group og Norstat viser at de tre indre motivasjonsfaktorene som er viktigst for folk i jobben er gleden ved å gjøre en god jobb (64%), interessante utfordringer (47%) og tilhørighet og det å være en del av et felleskap (41%).
Her har vi listet 4 tiltak for å motivere dine medarbeidere
1) Sett av en fast tid til å dele suksesshistorier
Det å fortelle om noe man har lykkes med på jobb - eller løfte opp hverandre ved å fortelle om noe andre har lykkes med - er et enkelt tiltak for å skape stolthet og motivasjon.
Dette kan innføres som en del av et fast ukentlig møte, gjennom noe så enkelt som at alle deler gode nyheter. Har dere mandagsmøte? Sett av 10 minutter til å ta runden rundt bordet slik at alle kan dele et par gode nyheter hver.
Kanskje er det hensiktsmessig å sette av en halvtime hver andre fredag hvor målet er å løfte hverandre frem – samtidig som dere koser dere med kaffe og noe godt til?
Ha gjerne fokus på å skryte av hverandre – ikke bare dere selv. Trekk frem personer som har gjort en spesielt god jobb på et prosjekt, eller som stilte opp når du trengte hjelp. Kanskje hadde dere en hyggelig sosial aktivitet etter arbeidstid du ønsker å løfte frem?
Du kan også begynne å kåre månedens ansatt hvor en, eller flere, personer hylles for sitt gode arbeid eller et spesifikt prosjekt.
2) Sett av et lite budsjett til sosiale arrangementer – også utenfor arbeidstid
Ifølge rapporten Randstad Workmonitor for siste kvartal av 2018, er nordmenn generelt veldig fornøyd med sin nåværende jobbsituasjon. Hele 72% av de spurte sier de er veldig fornøyd, 20% sier de ikke er fornøyde, men heller ikke misfornøyde og kun 7% sier de er veldig misfornøyde.
Trivsel på arbeidsplassen handler i bunn og grunn om samhold mellom de ansatte. Nettopp derfor bør det investeres tid og penger i å styrke samholdet ved å gjøre sosiale og morsomme ting sammen.
Det behøver ikke være mer komplisert enn å ta en lønningspils sammen, invitere avdelingen med på restaurant, eller dersom dere er for mange til det, bestille inn god mat til kontoret.
3) Sett av tid til faglig utvikling
Det finnes flust av seminarer, konferanser og webinarer dine medarbeidere kan delta på for å holde seg faglig oppdatert – enten det er et betalt arrangement eller gratis. Er du flink til å oppfordre dem til å delta på slike arrangementer? Og er det lagt opp til at de har mulighet til å gjøre det?
Pass på at du setter av tid i kalenderen til hver enkelt medarbeider slik at dette ikke blir noe ekstraarbeid, eller noe som blir nedprioritert på grunn av andre, viktige arbeidsoppgaver. Faglig utvikling er viktig for de fleste, men dersom det ikke er lagt opp til at man skal ha tid til å delta på arrangementer eller ta nettkurs, er dette ofte det første gjøremålet som blir nedprioritert.
4) Inviter med avdelingen på firmatur
Har dere et litt større budsjett til sosiale aktiviteter? Ta med medarbeiderne dine på firmatur! En firmatur er den perfekte kombinasjon av faglig påfyll, inspirasjon og hygge.
Pass bare på at turen ikke er lenger enn to netter og at du fyller den med litt faglig innhold. Det er nemlig noen krav som må oppfylles for at du skal få skattemessige fradrag på firmaturer som er betalt av arbeidsgiver.
Ønsker du å lære mer om hvordan du planlegger firmaturen i henhold til reglene for skattefradrag? Vi har laget en kort guide som tar deg gjennom de viktigste tingene du må huske på slik at du slipper å gå på en skattesmell når turen er over. Last ned guiden ved å klikke på knappen nedenfor, da vel!