Det kan være mange grunner til at en bedrift velger å invitere ansatte, kunder eller andre med på firmatur. Svært ofte er det et ønske om å kunne gi belønning for god innsats og samtidig ha en aktivitet som gjør at deltakerne blir enda bedre kjent med hverandre også utenfor jobben.
Firmaturer kan bedre det sosiale miljøet på arbeidsplassen, skape tettere bånd mellom de ansatte, styrke firmakulturen, og legge til rette for faglig påfyll.
Utgangspunktet kan også være at arbeidsgiver ønsker å markere og feire et jubileum, eller også at man ønsker å reise bort for å kunne konsentrere seg om prosjektarbeid, innføring i et tema eller gjennomgang av planer, mål og strategier uten forstyrrelser.
Når man snakker om fordeler ved å inkludere faglig innhold på firmaturen, har man ofte to tilnærminger:
- Fordelene ved å oppnå skattemessige avskrivninger og unngå fordelsbeskatning
- Fordelene ved å engasjere deltagere gjennom et faglig opplegg
La oss se nærmere på hovedforskjellene mellom firmatur uten og med faglig innhold. Til slutt får du fem gode tips til tiltak som både motiverer dine ansatte og gir dem nye kunnskaper!
Firmatur uten faglig innhold
I mange tilfeller ønsker man å ha en ren sosial tur uten faglig innhold. I dette tilfellet er det viktig å vite hva du må forholde deg til med hensyn til skattemessige fradragsmuligheter.
Dersom en firmatur uten faglig innhold skal være a) skattemessig fradragsberettiget for bedriften, og b) at de ansatte skal unngå å få fordelsbeskatning av ytelsen, så er dette reglene som gjelder:
- Hensikten med turen er å øke trivselen og samhørigheten på arbeidsplassen
- Turen må være på to eller færre overnattinger. F.eks. tirsdag til torsdag eller fredag til søndag.
- Alle i bedriften eller avdelingen må få tilbud om å være med
- Ledsager kan inviteres med
- Turen må være «innenfor rimelighetens grenser», dvs. ikke koste mer enn det som er vanlig i slike sammenhenger
Dette kalles da et velferdsarrangement. Da er det ikke noe krav til faglig innhold, og det er helt opp til bedriften hvordan man organiserer turen.
Firmatur inkludert faglig innhold
Så fort man kommer på tre overnattinger eller mer, kommer det et krav om faglig innhold dersom man skal oppnå skattemessige fordeler.
Les mer: Har du kontroll på skattereglene rundt firmaturen?
I resten av dette innlegget tar vi for oss fordelene ved å engasjere deltagere gjennom faglig opplegg, helt uavhengig av skattespørsmålene.
Tiltak som gir motivasjon og bygger kunnskap
Erfaringsmessig gir et organisert turopplegg langt mer verdi for alle parter enn bare å gi mye fritid. Et faglig opplegg er absolutt ikke ensbetydende med lange faglige økter i en konferansesal, hvor fokuset hos deltakerne ofte forsvinner nesten like raskt som gjespene sprer seg.
Her gjelder det å være kreativ!
Her er noen ideer som andre bedrifter har hatt stor suksess med:
- Kombiner en firmatur med en messereise: Det finnes både små nisjemesser og store internasjonale fagmesser innen de fleste fagfelt. Hva med en hel dag på messe og to dager i alpene på ski?
- Studer byggteknikk og restaurering i gamlebyen i Annecy: Dette tiltaket kan dere kombinere med sykkeltur rundt Annecysjøen, i tillegg til at dere bryner dere på noen av stigningene i Tour de France-løypen.
- Ta et bedriftsbesøk i Dublin hos en av de store IT-bedriftene som er etablert der: Dette kan dere kombinere med en kamp i Gaelic Football mot en lokal klubb – og deretter ta en pubkveld med spillerne!
- Ha med leverandører som kan lage poster ute, hvor dere får lære om leverandørenes produkter: Dette kan gjøres i byen, i alpinbakken, på sykkel eller på stranda.
- Studer lokal matkultur og produksjonsmetoder: Hva med et foredrag om hvordan parmaskinke og parmesan har bygget sin meget sterke merkevare?
Disse tiltakene er motiverende, kunnskapsbyggende og gir dine ansatte mange nye inntrykk å snakke om og ta med seg hjem.
Det er slik de gode historiene kan skapes, og noe de ansatte lever lenge på når de er tilbake i jobbhverdagen.
Og ikke minst kan denne typen tiltak gi bedriften din skattefordeler om de planlegges bra.